Які податки та як сплачуватимуть полтавці у 2016

БакумВерховна рада ухвалила зміни до Податкового кодексу у 2016 році. Внесено зміни в частинах справляння податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, щодо єдиного податку (спрощена система оподаткування), податку на прибуток підприємств, акцизного податку, податку на нерухоме майно, транспортного податку, та інші. Тож які податки та як сплачуватимуть українці у 2016 році розповідає заступник начальника Державної податкової інспекції у м. Полтаві Олег Вікторович Бакум.

Олеже Вікторовичу, як змінилися податки для українців з 1 січня 2016 року?

Закон України №909 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році” ВР прийняла 24 грудня, набрав він чинності 1 січня 2016 року.

Розпочну з податків, які стосуються громадян. Найсуттєвішою зміною в оподаткуванні фізосіб є встановлення єдиної базової ставки у розмірі 18% ( замість ставок 15% і 20% у 2015 році) для більшості доходів.

Так за ставкою 18% оподатковуватимуться наступні доходи громадян:

-​ заробітна плата та інші виплати та винагороди, які нараховують і виплачують працівнику у зв’язку з трудовими відносинами чи за цивільно – правовим договором;

-​ суми надміру витрачених коштів, у зв’язку з відрядженням;

-​ доходи, отримані від надання майна у лізинг, оренду чи суборенду;

-​ частина благодійної допомога, що підлягає оподаткуванню, відповідно до норм ПКУ;

-​ інвестиційний прибуток;

-​ роялті;

-​ проценти;

-​ виграш або приз у лотерею;

-​ дарунки;

-​ спадщина, отримана від нерезидента;

-​ іноземні доходи, у т.ч. пенсія, одержана з іноземних джерел.

Як і в минулому році залишилася ставка 5% для доходів від продажу протягом звітного року одного об‘єкта нерухомого майна, від продажу(обміну) об‘єкта незавершеного будівництва чи об‘єкта рухомого майна.

Також за ставкою 5% буде оподатковуватись спадщина отримана спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця 1 ступеня споріднення.

Чи залишилася в дії норма щодо оподаткування пенсій громадян?

Так. З минулого року вперше почали оподатковувати пенсії громадян, ця норма буде діяти і в 2016 році. Нагадаю, що податок сплачується з пенсій, які перевищують розмір 3 мінімальних зарплат станом на 1 січня звітного року. У 2016 році цей поріг складатиме 4134 гривні ( 1378грн х 3). Тобто дохід, що перевищуватиме щомісяця 4134 гривні буде оподатковуватися за ставкою 15%.

А як оподатковуватимуться нерухомість та автомобілі у 2016 році?

Податок на нерухоме майно:

– збільшено граничну ставку податку для нерухомого майна з 2% до 3% розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. метр загальної площі житлової та нежитлової нерухомості;
– встановлено додаткову ставку податку в розмірі 25 тис. грн. для квартир площею понад 300 кв.м та будинків – понад 500 кв.м.

За новими ставками громадяни сплачуватимуть податок на нерухомість за звітний 2016 рік у 2017 році.

Транспортний податок:

– змінено ідеологію справляння податку: об’єкт оподаткування – автомобілі вартістю понад 750 МЗП (у 2016 році це 1 мільйон 34 тис. грн.) та віком до 5 років (у 2015 році оподатковувались легкові автомобілі з об’ємом двигуна понад 3000 см. куб. віком до 5 років) вартість автомобіля визначатиметься за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу та об’єму циліндрів двигуна, типу коробки передач, пробігу автомобіля

– також визначено механізм справляння транспортного податку на період викрадення автомобіля.

Олеже Вікторовичу, багато розмов було навколо відміни спрощеної системи оподаткування, тож на чому зупинилися законотворці?

Суб’єктам господарювання зберегли право перебувати на спрощеній системі оподаткування. Для платників 3 групи змінено ставки, відтак платники ПДВ сплачуватимуть 3% замість 2% у 2015 році, а для неплатників ПДВ ставка становитиме 5% замість 4%. Також для перебування на єдиному податку річний обсяг доходу не повинен перевищувати 5 мільйонів гривень (замість 20 млн. грн. у 2015 році). Ставки єдиного податку для IV групи платників (сільгосппідприємств) підвищені в 1,8 рази.

Користуючись нагодою хочу нагадати, що підприємці – платники єдиного податку 2 групи у разі перевищення обсягу доходу 1 мільйон гривень у 2015 році (незалежно від місяця, у якому відбулося таке перевищення) зобов’язані з 1 січня 2016 року при провадженні своєї господарської діяльності розпочати застосування РРО.

Зміни щодо обмеження річного обсягу доходу в 5 млн. грн. набули чинності з 1 січня 2015 року. Як бути підприємцю єдиннику, який у 2015 році перевищив встановлений ліміт, проте не подав заяву про перехід з 1 січня 2016 року на застосування загальної системи оподаткування?

Суб’єкти господарювання – фізичні особи – платники єдиного податку, які у 2015 році отримали доходи понад 5 млн. грн., але не перевищили обсяг доходу 20 млн. грн., не втрачають право застосовувати спрощену систему оподаткування у 2016 році.

Водночас, якщо фізичні особи – підприємці, які застосовують спрощену систему оподаткування протягом 2016 року, отримають доходи обсягом більше 5 млн. грн., такі платники будуть зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому відбулось таке перевищення.

Скажіть, будь ласка, чи передбачено у законі зменшення навантаження на фонд оплати праці ?

Так, відповідно до законодавчих змін з 1 січня 2016 року ставка нарахування ЄСВ для всіх доходів з яких справляється внесок (зарплати, лікарняні, декретні, винагороди за роботи чи послуги згідно із цивільно правовими договорами та ін.) і для всіх страхувальників знижена та складає 22% – це нарахування на доходи, а от утримання з усіх видів доходів скасовано (у 2015 році роботодавець в середньому платив близько 37% ЄСВ, працівник 3,6%)

Таку ж ставку у розмірі 22% застосовують і підприємці – єдинники та ті, що перебувають на загальній системі оподаткування для нарахування ЄСВ за себе. Нагадую, що мінімальний обов’язковий платіж по ЄСВ у поточному році для підприємців складає 303грн. 16 коп (1378 грн х 22%) у період з 01.01.16р. по 30.04.16р.

Не діятиме 22% -ва ставка лише у випадках, для яких було закріплено ще меншу ставку.

Також з 1 січня 2016 року діє нова максимальна величина для нарахування ЄСВ та складає 25 прожиткових мінімумів (34450 грн.) для працездатних осіб (у 2015 році вона рівнялась 17 прожитковим мінімумам) у період 01.01.16р. по 30.04.16р.

Відомо, що знову піднялись акцизи на алкогольні напої, тютюн та пальне розкажіть будь ласка про це детальніше.

Розпочну з того, що з 01.03.2016 року передбачено запровадження системи електронного адміністрування реалізації пального та електронної акцизної накладної при реалізації пального, що сприятиме зменшенню обсягів тіньового обігу пального та, відповідно, збільшенню надходжень акцизного податку до бюджету, а також наближенню податкового законодавства України до законодавства ЄС.

Що стосується ставок акцизного податку то:

​ для натуральних виноградних вин ставка акцизного податку не змінилася

​ для пива та виноробної продукції ставки збільшено у півтора-два рази,

​ для спирту та лікеро-горілчаної продукції ставки збільшено у півтора рази

​ для слабоалкогольних напоїв, в яких вміст спирту від 0,5 до 8,5% – у 3 рази

​ для тютюнових виробів збільшилися специфічні ставки акцизного податку на 40%

​ на пальне ставку збільшено на 13 відсотків

Звертаю увагу, що нормами Закону №909 встановлено наступні терміни запровадження нових ставок акцизного податку:

–​ на спирт етиловий, пиво, слабоалкогольні напої та інші алкогольні напої, які не маркуються акцизними марками, а також тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, паливо – з 01.01.2016 року;

–​ алкогольні напої, що маркуються акцизними марками – з 01.03.2016 року;

–​ спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду – з 01.04.2016 року.

Олеже Вікторовичу, чи змінилось щось у частині сплаті податку на прибуток?
Хочу звернути увагу платників податку на прибуток, що з 2016 року скасовано сплату щомісячних авансових внесків з податку на прибуток. Для підприємств, у яких річний дохід від будь-якої діяльності перевищує 20 млн. грн. запроваджено квартальний звітний період з податку на прибуток.

Окремо звертаю увагу, що за підсумками 2015 року платники податку на прибуток подають Податкову декларацію по податку на прибуток підприємства за новою формою затвердженою наказом Мінфіну від 20.10.2015 року № 897. Підприємства, які звітували з податку на прибуток у квартальний період вже подали декларацію з податку на прибуток підприємств до 9 лютого 2016 року.

Підприємства, які звітують один раз за підсумками 2015 року, подають декларацію з податку на прибуток підприємств протягом 60 календарних днів, наступних за останнім днем звітного року, тобто до 29 лютого 2016 року включно.

Також нагадую, що разом з відповідною декларацією по податку на прибуток подається фінансова звітність у порядку передбаченому для подання податкової декларації.

матеріал підготував/ла: Дмитро Кравченко

Читайте нас у Telegram

Приєднатися
Поділитись новиною:

Схожі новини: